ArtaFavorite

Cuvinte despre culori

Cum ia naștere arta urbană? De ce au unii oameni impulsul de a picta clădirile? Este legal sau ilegal să-ți lași semnătura pe ziduri? Acestea au fost câteva dintre subiectele dezbătute la conferința Street art: libertate și constrangeri in termeni (i)legali – evenimentul de lansare a proiectului ColorsTalk, despre care puteți citi mai multe pe pagina oficială aici: colorstalk.xyz

Patru artiști români (John Dot S, Maria Bălan, Pisica Pătrată și Robert Obert) și doi din străinătate (Sam Worthington și dinho bento) vor picta în curtea Muzeului Municipiului București – Casa Filipescu-Cesianu până pe data de 29 august. În zilele de 14 și 15 septembrie, elevi ai liceului Nicolae Tonitza vor realiza, alături de artiștii consacrați, patru lucrări colective. Apoi, operele de artă stradală vor fi expuse în spații publice și scoase la licitație.

Harta capitalei cu localizarea celor șase lucrări
poate fi vizualizată pe site-ul proiectului:
CLICK AICI PENTRU HARTĂ

Le poate câștiga acela care dovedește că a făcut cele mai multe fapte bune în perioada 20 august – 22 septembrie. De exemplu, aici puteți vedea lucrarea Pisicii Pătrate și o primă faptă bună care participă la concurs.

Efemeritate, anonimat și ilegalitate

Pentru prima dată de când am ca hobby admirarea artei stradale, am înțeles câte ceva din filosofia aflată în spatele acestui curent artistic. Artistul observă o zonă, un spațiu urban care are nevoie de intervenția lui. Un cartier sau un oraș frumos organizat și văruit nu îl inspiră pe grapher. El nu găsește niciun sens în a decora ceva deja perfect. Dimpotrivă, desenul de pe ziduri este un mesaj în sine: acest loc nu este finalizat, este imperfect, are nevoie de înfrumusețare.

Pictură de Robert Obert

Arta urbană este caracterizată de efemeritate, anonimat și ilegalitate. Ea poate fi rapid ștearsă, clădirea poate fi dărâmată sau renovată. De cele mai multe ori nu cunoaștem artistul, tocmai pentru că intervenția artistică asupra bunului public este ilegală. Legea 61/1991, articolul 2, alineatul 14, subliniază că “scrierea sau desenarea, fără drept, pe pereții clădirilor, pe garduri sau pe obiecte de folosință comună aflate în locuri publice, deteriorarea prin orice mijloc a acestora” constituie o contravenție, iar pedeapsa poate fi de la un avertisment verbal până la amenda maximă de 500 de lei.

Există, bineînțeles, și “moral art”, adică lucrări comandate de proprietari, primării sau chiar incluse de arhitecți în planurile unor clădiri. Este, de exemplu, cazul Galeriei de sub podul Pipera sau a picturii din fotografia de mai sus, aflată pe zidul Grădinii cu Filme.

Și încă ceva foarte interesant. Se pare că, datorită artei stradale, Bucureștiul nu mai este Micul Paris, ci Micul Berlin! Am descoperit un motiv în plus sa vizitez pentru a șaptea oară capitala Germaniei, unde – pe lângă clasica East Side Gallery – există și muzeul Urban Nations.

ColorsTalk este produs de Asociația Montage, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și susținut de Primăria Capitalei prin Creart, parteneri fiind: Muzeul Național al Literaturii Române, UNARTE, Liceul de Arte Plastice N. Tonitza, Editura Hyperliteratura, C. N. Mihai Viteazu, Facultatea de Arte Design Timișoara, Fundația Observator Cultural, Fundația Pentru Tineret a Municipiului București, Muzeul Municipiului București, Fabrica Extreme Event, Benjamin Moore.